Medarbejderne er i sidste ende forretningens allervigtigste ressource, da vi lægger alt vores tillid til de medarbejdere, som skal servicere vores kunder.
Det er derfor ekstremt vigtigt, at man sikrer, at medarbejderne har redskaberne til at yde en kvalitetsrig rådgivning og service til kunderne.
I indlægget her vil vi derfor give dig vores 3 bedste tips til, hvordan du kan øge arbejdsglæden og produktiviteten hos dine medarbejdere – så dine kunder bliver vant til et konstant højt serviceniveau og dermed forbliver kunder.
En af de mest almindelige fejl blandt ledere er at kaste medarbejdere ud i arbejdsopgaver, hvor de er fuldstændig uprøvede. Dette kan i værste fald betyde, at medarbejderne giver fejlagtig eller dårlig rådgivning til kunderne, hvilket kan gøre, at kunderne ikke får lyst til at vende tilbage.
Det er derfor utrolig vigtigt, at du som franchisetager sørger for, at dine medarbejdere får den optimale træning og uddannelse, så de på bedste vis kan udføre deres arbejdsopgaver.
Derudover skal du selvfølgelig lære dine medarbejdere at kende, så du undgår scenarier som ovenstående. Dine medarbejdere trives, når de står i situationer, hvor de føler sig komfortable og stærke.
Brug tid på at finde dine medarbejderes styrker og svagheder, så du kan få disse til at spille sammen med din forretning.
Derudover kan du også bruge træning og uddannelse som et belønningssystem til dine medarbejdere, da dette blot vil sikre, at de selv stræber efter at dygtiggøre sig.
Og mere kompetente medarbejdere vil naturligvis øge kvaliteten af den rådgivning og service, som de leverer til kunderne.
Som franchisetager er det vigtigt, at du hele tiden sørger for, at dine medarbejdere er motiverede. En af nøglerne til en høj motivation er opsætning af mål og konkrete forventninger.
Her er det dog meget vigtigt, at du ikke opsætter mål, som er uopnåelige for medarbejderne, da dette kan have den fuldstændig modsatte effekt og resultere i decideret umotiverede medarbejdere.
I mange tilfælde anbefaler vi brug af SMART modellen: Dine medarbejderes mål skal være Specifikke, Målbare, Opnåelige (Achievable), Relevante og Tidsbaserede.
Hvis du opsætter mål ud fra denne model, vil du kunne opretholde et højere motivationsniveau hos medarbejderne, hvilket i sidste ende smitter af på kundetilfredsheden.
Stræben efter vækst og succes lykkes ikke uden produktive medarbejdere – så enkelt kan det siges. Du skal derfor som franchisetager altid sørge for, at dine medarbejdere er produktive.
Mål dine medarbejdere i forhold til tid, og hvad der ellers måtte være relevant i forhold til din virksomheds produktivitet.
Hvis dine medarbejdere har svært ved at være produktive, så kan du hjælpe dem til at blive bedre. Dette kunne du eksempelvis gøre ved at give dem den rette træning eller opsætte nogle mål, som øger deres motivation (se punkt 1 og 2).