Har du, hvad der skal til? Er du overbevist om, at franchising er den rette vej for dig? Og er du dybt inde i beslutningsprocessen om at vælge det rigtige koncept?
Så er det tid til at kigge på, om kæden er solid – præget af god økonomi, vækst og kompetence i ledelsen.
Vi har samlet 4 essentielle retningslinjer, der kan hjælpe dig med at se, om dit måske kommende franchisekoncept er solidt.
Hvordan er udviklingen på kædeniveau og hos franchisetagere? Tjek regnskaberne på www.proff.dk eller tilsvarende. Er der vækst i omsætningen? Og hvad med indtjeningen? Vær kritisk, men husk også på, at tallene ikke fortæller hele historien – især ikke lokalt hos de individuelle franchisetagere.
Der findes masser af dygtige og ihærdige franchisetagere, men det modsatte støder man også på. Desuden kan du ikke nødvendigvis se, om forretningen har haft ekstraordinært gode eller dårlige vilkår som følge af ændringer i f.eks. trafikale forhold.
Hvordan ser ejerskabet bag kæden ud? Du skal sikre dig, at egenkapitalen er tilstrækkelig til at investere i fremtiden. Især hvis kæderne ekspanderer over landegrænser, skal du være opmærksom på, hvem der driver kæden lokalt.
Der er både mange gode, men desværre også dårlige eksempler på, hvor professionelt en franchisegiver penetrerer et marked. Vi ser helst ikke, at du bliver en del af den dårlige statistik.
Åbner eller lukker kæden forretninger? Tjek hjemmesiden og evt. årsrapporter, hvor du kan få sort på hvidt, om kæden er i vækst eller oplever tilbagegang.
Og hvad med nethandlen – er man med på toget, så denne kanal også skaber trafik til din forretning? Eller er man ”fanget” i den analoge verden, der ikke formår at udnytte de digitale muligheder, hvis disse er til stede?
Hvilke kompetencer er i spidsen for kæden/franchisegiver? Og er disse kompetencer det rigtige match til franchisegivers forretningsmodel?
Man siger, at en kæde ikke er stærkere end det svageste led. Det gælder også her. Hvem er kædedirektør, og hvem besætter øvrige nøglestillinger? Her kan Google og LinkedIn være til stor hjælp, men brug også gerne dit netværk.
Brug din viden aktivt i rekrutteringsprocessen
Denne research er naturligvis en vigtig del af din forberedelse mod succes som franchisegiver. Men det styrker også en anden ting: Nemlig din position i rekrutteringsprocessen.
Igennem din research vil du nemlig uundgåeligt opnå en stor viden om franchisetager – og denne viden er en kæmpe fordel, når du skal konkurrere med andre motiverede kandidater om stillingen som franchisetager. Viden om virksomheden udstråler en gennemført, oprigtig interesse, og det er et kæmpe plus i rekrutteringsbogen.