Interesseret i at blive franchisetager?
Er du interesseret i at blive franchisetager, så få her et overblik over alle de koncepter, som vi hos FranchiseMatch samarbejder med.

Interview med Michelle, Børneloppen-Franchisetager

Vi har interviewet Michelle Svaneberg om at være franchisetager hos Børneloppen. Hun forklarer bl.a., hvorfor det er værdifuldt at kunne repræsentere et stort brand kontra at starte noget fra bunden, og hvorfor hun valgte lige netop Børneloppen.

Mie Reenberg
Mie Reenberg
Konsulent - GML-HR

Kort om franchisetageren

Michelle Svaneberg Nielsen, 35 år, bor med sin kæreste og to døtre på hhv. 16 og 11 år. Franchisetager hos Børneloppen i Holbæk siden 2019.

Michelle har været 14 år hos McDonald’s Roskilde, hvoraf de sidste 5 år var som restaurantchef.  

Herefter var hun 2 år hos Carlsberg Danmark som Field Force Manager med nationalt ansvar for Convenience og ledelsesansvar for 8 salgskonsulenter.  

Hvorfor ønskede du at blive franchisetager, og hvorfor netop dette koncept?   

“Jeg synes kombinationen af at være selvstændig, og på samme tid være en del af et større fællesskab med god kollegial sparring, er enormt værdifuld.

Grunden til at jeg lige netop valgte Børneloppen, er egentlig ret simpel: Jeg synes, konceptet er genialt.

Jeg kunne godt lide tanken om at være med fra “starten”. Min butik var den femte, der åbnede, hvilket til en vis grad gør det muligt at være med til at udvikle og udvide.  

McDonald’s, som jeg jo kender rigtig godt, kunne også have været interessant for mig. Dog er der et økonomisk aspekt i, om man vælger noget, der er 100% etableret, eller om man hopper ombord i opstarten. ” 

Hvilke overvejelser gjorde du dig inden? 

“Jeg overvejede blandt andet, om det nu også var det rigtige at skulle indgå i en kæde, som på forhånd har opstillet nogle overordnede retningslinjer og et koncept, der skal følges. 

Derudover er der en økonomisk omkostning ved at ”købe” sig til retten til at drive sin butik under kædens navnDen udgift, synes jeg, er godt givet ud.

Man skal ikke underkende brandværdien og den færdige pakke, som gør, at man ikke selv skal starte helt fra bunden med at opbygge både koncept og kendskab dertil. 

De gensidige forventninger mellem franchisegiver og -tager skaber helt naturligt høje standarder, fordi der er en fælles interesse for at skabe gode resultater.”  

Hvad er det bedste ved at være selvstændig, og er der noget, der har overrasket dig? 

“Alt det hårde arbejde kommer mig selv til gode, og dermed er jeg 100% selv nøglen til den succes, jeg ønsker at skabe. Det er præcis som forventet – mange timers benhårdt arbejde. ” 

Hvilke udfordringer er du stødt på, og hvordan har du løst dem? 

“Der har faktisk ikke været de store udfordringer eller bump på vejen. Det er netop forskellen mellem at starte op for sig selv, og være selvstændig franchisetager.

Langt de fleste ting er prøvet før, hvilket gør, at man ikke møder ret mange bump på vejen. Og de bump, der så er, er ikke så store.”

Hvad får du hjælp til fra franchisegiver i forhold til, hvis du var startet op selv? 

“Der er en klar konceptplan, fra underskriften sættes, til butikken åbnes. Derudover er der den løbende sparring og vidensdeling og ikke mindst et godt kollegialt netværk. 

Børneloppen har blandt andet udviklet sit eget it-system, som gør, at det er tilpasset 100 % til vores butikker og behov. Det ville man ikke have økonomi til, hvis man kun var sig selv.”  

Hvis du skulle give en kommende franchisetager et godt råd, hvad ville det så være? 

“Personligt mener jeg, at det at man betaler for at blive franchisetager, er det hele værd.

Lad dig derfor ikke skræmme af franchiseafgiften. Den betaling, du giver for at repræsentere brandet, giver en værdi, du ikke selv kan skabe.”

#Franchiseellerselvstændig  #Hvad skal der til?  #succes som franchisetager  #Vejen til at blive franchisetager