Vi oplever, at nye franchisetagere kommer med vidt forskellige baggrunde, og derfor er der naturligvis også kommende franchisetagere, som ikke tidligere har været vant til at lede andre. Det giver en ekstra dimension på det at starte som selvstændig.
Ledelse er livslang læring, og du vil altid lære nyt, når situationer opstår i praksis. Grundstenene bliver lagt ved en ordentlig og struktureret rekrutteringsproces, når du skal ansætte de medarbejdere, som skal være med på din rejse som selvstændig.
Du skal udover deres faglige kompetencer finde medarbejdere med den rette indstilling, som deler de samme værdier som dig som leder.
Når du har de rette medarbejdere på plads, er en synlig og motiverende adfærd fra dig enormt vigtig. Hvad der motiverer den enkelte, og hvor brede rammer medarbejderne har behov for, er meget individuelt.
Derfor er det vigtigt, at du har åbne dialoger med dine medarbejdere, så du ved lige nøjagtigt, hvad der er vigtigt for den enkelte og kan agere efter dette.
En grundsten for god ledelse er at kommunikere klare forventninger til den enkelte. Dette gælder både adfærd, arbejdsopgaver, mål og hvilke rammer medarbejderen kan arbejde indenfor.
Har du ikke ovenstående klart defineret, er der risiko for at opleve, at medarbejderen ikke er motiveret eller simpelthen arbejder i den forkerte retning og dermed misbruger sin tid på det forkerte.
Når du er i denne proces med dine medarbejdere, skal du sørge for at lytte og modtage feedback, så du er åben for forandringer.
Det er også fint at gøre klart, at du er i en læringsproces og begår fejl ligesom alle andre. Bed gerne dine medarbejdere give dig noget ærlig og direkte feedback.
Tag positivt imod den feedback du modtager, og anerkend dine medarbejderes tilbagemeldinger.
Hvad der skal til for at lede andre, er individuelt. Formår du at lytte, inddrage og motivere dine medarbejdere, samt reagere på feedback, så er du langt. Lykkes du med at give noget af dig selv som person, så giver dine medarbejdere også en masse af sig selv.
Husk på, at alle begår fejl, og det kommer du også til som leder. Sørg for at lære af dine fejl og stå ved dem.