Interesseret i at blive franchisetager?
Er du interesseret i at blive franchisetager, så få her et overblik over alle de koncepter, som vi hos FranchiseMatch samarbejder med.

Sådan vurderer du konceptets levedygtighed

Den succesfulde franchiser vælger franchisekoncept på baggrund af vedvarende efterspørgsel, positionering på markedet og kontinuerligt positive kundereaktioner.

Lars Gaarde
Lars Gaarde
Partner - GML-HR

Har du, hvad der skal til? Og har du truffet beslutningen om, at franchising er den rette vej for dig? Hvis du kan svare ja til begge spørgsmål, står du foran den utvivlsomt vigtigste beslutning ved starten af dit franchiseeventyr: Valg af franchisekoncept.

Hvor får du mest værdi for pengene? Og hvilket koncept er mest levedygtigt?

Overordnet tjekliste til vurdering af konceptet

Når du skal vurdere, om konceptet er rigtigt for dig, og om det er rentabelt i længden, anbefaler vi følgende tjekliste som rettesnor for at finde det helt rigtige koncept.

  • Hvad siger kunderne? 

Tjek eksempelvis Trustpilot, men aflæg også selv en række besøg i kædens forretninger for at få en nuanceret helhedsoplevelse. Er varesortimentet aktuelt? er priserne konkurrencedygtige? er inventaret slidt – er der rent og pænt? Er medarbejderne smilende og imødekommende?

Ovenstående er blot nogle af de spørgsmål, du bør få svar på. Gå efter så dybdegående et helhedsbillede af forretningen som muligt.

  • Hvordan er konceptet positioneret i relation til konkurrenterne? 

Besøg konkurrenterne, så du får en fornemmelse af, hvorvidt kæden/konceptet er et vinderhold og har en klar profil. Ofte kan du også finde brancheanalyser, der kan fortælle dig om markedsandele og udvikling heri.

  • Er du sikker på, at konceptet også oplever efterspørgsel fremadrettet?

Du bør også forholde dig til megatrends. Er konceptet kun stærk lige nu – eller bliver det ved med at være det?

Vær desuden opmærksom på, at nogle koncepter er dygtige til at omstille sig – eksempelvis 7-Eleven, som blev voldsomt presset, da lukkeloven blev vedtaget for år tilbage. De har været dygtige til at læse markedet og videreudvikle konceptet til fremtidens forbrugere, som stiller høje krav til convenience og sundhed.

  • Hvad sker der på den internationale scene? 

Kig på tendenserne i lande, der typisk er foran Danmark. Det vil naturligvis være forskelligt fra koncept til koncept, men ofte er London, New York, Milano og Paris byer, hvor tendenser og trends fødes.

Styrk dine chancer i rekrutteringsprocessen

Vi anbefaler, at du bruger god tid på ovenstående tjekliste. Den samlede oplevelse af forretningen styrker dig i dit valg af koncept – men også i rekrutteringsprocessen. Dels underbygger den din oprigtige interesse, og dels får du en idé om, hvor du kan gøre en forskel.

Samtidig får du samlet en række spørgsmål, som du kan få svar på, hvilket igen understreger din oprigtighed og dermed øger dine muligheder for at realisere din drøm. 

#Alt om franchisetageren  #Hvad skal der til?  #Vejen til at blive franchisetager